•  Szacuje się, że transport odpowiada za 20-25% światowej emisji dwutlenku węgla.
  • W samej Unii Europejskiej aż za 60% emisji w transporcie odpowiadają samochody osobowe. 
  • Ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko transportu jest możliwe przez rozwijanie dostępnej i niedrogiej komunikacji publicznej.
  • Start-up Broomee dostarcza narzędzie, która pozwala dostosowywać trasy transportu publicznego w oparciu o rzeczywiste zapotrzebowanie


Niestety od wielu lat obserwujemy rosnącą gwałtownie ilość samochodów osobowych w miastach. Na sytuację tę negatywnie wpłynęła również pandemia, z powodu której spadło zaufanie do transportu publicznego, a to przełożyło się na ograniczenia częstotliwości jego kursów. Wszyscy wiemy, że transport publiczny to zdecydowanie mniejsze emisje w stosunku do transportu indywidualnego, ale żeby mieszkańcy miast chętnie korzystali z komunikacji publicznej, musi być dostępna, szybka i tania. O ile popularne trasy nigdy nie mogą narzekać na brak pasażerów, to te bardziej oddalone od centrum miasta trasy niestety z oczywistych przyczyn są mniej uczęszczane, a co za tym idzie znacznie droższe w utrzymaniu.  


Przychodzącym z pomocą samorządom start-upem jest Broomee. Jest to rozwijany pod skrzydłami inkubatora Samsung projekt, oferujący transport publiczny o trasach elastycznie dostosowywanych w czasie rzeczywistym, w zależności od zapotrzebowania. Można powiedzieć, że jest to transport publiczny "na zamówienie". Narzędzie to ma zastosowanie na nieco rzadziej zaludnionych obszarach, gdzie transport publiczny o sztywno wyznaczonych trasach traci na swojej efektywności.  
Broomee opiera się na analizie big data, samouczących się algorytmach (ML) oraz sztucznej inteligencji (AI). Trasy optymalizowane są nie tylko pod kątem aktualnych zgłoszeń i potencjalnego popytu, lecz także pogody czy preferencji mieszkańców, a przede wszystkim ich zachowań i nawyków. W efekcie to transport dostosowuje się do mieszkańców, a nie mieszkańcy do transportu. 

 
Dzięki narzędziu od Broomee samorządy będą mogły zaoszczędzić na kosztach operacyjnych przez zwiększenie wykorzystania transportu zbiorowego. Mieszkańcy miast będą krócej czekali na przejazdy i będą mogli korzystać z oferty komunikacji publicznej również w mniej zaludnionych obszarach. Co najważniejsze, emisja zanieczyszczenia się zmniejszy przez ograniczenie liczby prywatnych samochodów na drogach i korków. 
Samorządy lokalne, dzięki Broomee mogą uzupełnić aktualny transport tym elastycznym, uruchomić go (jeśli jeszcze nie istnieje w danym regionie) lub zastąpić aktualny. Broomee kieruje swoją ofertę również bezpośrednio do przewoźników i operatorów transportu, którzy we własnym zakresie chcą uruchomić taką formę transportu we współpracy z samorządami lokalnymi lub też komercyjnie.   

Przeczytaj również

Stalowa Wola – laureat konkursu w kat. Zrównoważona mobilność

W kategorii miast poniżej 100 tysięcy laureatem konkursu Eco-Miasto w kategorii Zrównoważona mobilność została Stalowa Wola.

Zakaz lotów krótkodystansowych we Francji, a rozwój zrównoważonej mobilności

Wraz z rozwojem lotnictwa i obniżeniem cen biletów, pojawił się problem zwiększających się z roku na rok emisji związanych z tą formą transportu.

Ostrowiec Świętokrzyski - laureat konkursu w kat. Zrównoważona Mobilność

Ostrowiec Świętokrzyski dąży do stworzenia zrównoważonej mobilności miejskiej poprzez angażowanie się w inwestycje mające na celu rozwijanie infrastruktury i usług transportu publicznego, a przy tym j…

Wrocław - laureat konkursu w kat. Zrównoważona mobilność

W kategorii miast powyżej 100 tysięcy laureatem konkursu Eco-Miasto w kategorii Zrównoważona mobilność został Wrocław.

Rezyliencja miejska – nowy paradygmat rozwoju

Termin „rezyliencja” oznacza zdolność danego organizmu bądź systemu do powrotu do sprawności po doznanym wstrząsie, który naruszył jego struktury lub dotychczasowy sposób działania.

Edycje programu

Chcesz być na bieżąco?Zapisz się na newsletter!

Jeśli masz jakiekolwiek dodatkowe pytania dotyczące projektu, to napisz do nas:
kontakt@eco-miasto.pl

Organizatorzy projektu

© UNEP/GRID-Warszawa 2017-2024